deskamozg  Najbardziej strzeżoną tajemnicą wieków był geniusz, który tkwi ukryty w każdym z nas. To nie jest coś, co możesz osiągnąć lub wypracować. To jest coś, co już masz, gdy przychodzisz na świat. Tym czymś jest nieświadomy umysł

Nieświadomy umysł jest prawdziwym supermocarstwem, które wiedzie cię przez życie. Każdy z nas ma nieświadomość, która nas komponuje. Na przykład, nasze serca biją bez żadnego wysiłku z naszej strony, nasz system trawienny, wzrok, smak, zapach itp. wszystko działa bez świadomego działania. Wszystko to dzieje się w naszym życiu właśnie dzięki nieświadomości. Każdy noworodek buduje unikalną podświadomość zdobywając wiedzę o świecie. Każda rozumna istota w ciągu całego życia nieustannie zmienia swój pogląd na świat przez dopływ nowych informacji i doświadczeń.

Według dr Norman Doidge, autora książki: „The Brain that Changes Itself”, mózg jest plastyczny, więc w każdej chwili może zmieniać swoją strukturę i funkcję, nawet w okresie późnej starości. Jednak aby plastyczność mózgu zachować w dobrej kondycji trzeba wykonywać codzienną pracę, która pozwoli na utrzymanie go w dobrej kondycji. Przyrównać to można do pracy nad ciałem. Ciało służy nam przez całe życie, jednak to w jakiej jest kondycji zależy od ciebie, bowiem jeśli ćwiczysz: spacerujesz, biegasz, pływasz, trenujesz na siłowni itp. twoje ciało jest zdrowe i długo Ci służy. Podobnie jest z mózgiem, jak się okazuje bowiem wszyscy rodzimy się z potencjałem neuroplastyczności i jedni będą ten potencjał rozwijać, a inni popadną w rutynę. Neuroplastyczność może być ogromnym potencjałem dla kreatywności i rozwoju lub też przyczyną nawyków. Wykonywane bowiem czynności rutynowo np.: praca, rozrywka, a także popadanie nerwice prowadzą do skostnienia umysłowego powodując, że stajesz się sztywną karykaturą człowieka. Aby do tego nie dopuścić należy więc pracować nad elastycznością mózgu w wielu obszarach, min:

  • przyswajanie nowej wiedzy,
  • wzbogacenie, odmiana, wielozadaniowość (zmiana otoczenia, zadań, czynności)
  • podejmowanie decyzji, wyzwania (zmiany, które stymulują nowe obszary i połączenia neuronowe)
  • planowanie (ćwiczenie wyobraźni, kreowanie wizji, wyobraźnia)
  • ćwiczenia pamięci (krzyżówki, sudoku, ćwiczenia pamięciowe)
  • ćwiczenia fizyczne (sport)
  • ćwiczenia manualne (sprawność manualna)
  • otaczanie się ludźmi (otwarcie się na nowe pomysły, nowe spojrzenie, inne podejście)
  • dobry nastrój (pogoda ducha sprzyja stymulacji mózgu we wszystkich obszarach)

Poniżej zamieszczam kilkanaście ćwiczeń z różnych obszarów, które zalecane są przez specjalistów dla poprawy i utrzymania dobrej kondycji mózgu na co dzień:

  1. Jedz gorzką czekoladę.

Gorzka czekolada aktywuje wydzielanie dopaminy w mózgu która umożliwia uczenie się i zapamiętywanie oraz pomaga utrzymać jasność umysłu oraz dobrą jego kondycję.

  1. Ucz się nowych rzeczy

Odwiedź np. muzeum czy galerię, gdzie wysłuchaj z uwagą przewodnika. Po powrocie sprawdź co zapamiętałeś lub przeczytaj artykuł w czasopiśmie czy internecie na nieznany sobie temat i sprawdź ile faktów udało Ci się zapamiętać. Uczeni twierdzą że uczenie się nowych rzeczy mocno poprawia sprawność mózgu gdyż aktywuje trzy jego najważniejsze funkcje: przyjmowanie informacji, zapamiętywanie informacji oraz myślenie.

  1. Śpiewaj

Ucząc się nowej piosenki i powtarzając jej słowa przez jakiś czas opanowujesz umiejętność uważnego słuchania, lepszego rozumieniu, myślenia i zapamiętywania. Rekonstrukcja utworu wymaga silnego, uważnego skupienia i aktywnego zapamiętywania. To pozwala wzmacniać obszary mózgu związane z funkcjami: koncentracji, rozumienia oraz pamiętania.

  1. Ćwicz widzenie peryferyjne

Usiądź np. na ławce w parku lub w kawiarni. Patrz prosto i nie ruszaj oczami. Skoncentruj się na tym co widzisz nie ruszając oczu, w tym również na obszarze widzenia peryferyjnego (czyli z lewej i prawej strony głowy). Po zakończeniu, napisz listę wszystkiego, co widziałeś. Następnie spróbuj ponownie i sprawdzić, czy można dodać jeszcze coś do listy.

Naukowcy udowodnili, że neuroprzekaźnik acetylocholiny, ma zasadnicze znaczenie dla koncentracji i pamięci, natomiast spada z utratą pamięci i jest prawie nieobecna u pacjentów z chorobą Alzheimera. Ćwiczenie związane z użyciem pamięci wzrokowej uwalnia acetylocholinę w mózgu.

  1. Naucz się gry na instrumencie

Gra na instrumencie to doskonałe ćwiczenie wielu powiązanych ze sobą wymiarów funkcjonowania mózgu, w tym słuchania, kontrolowania ruchów i tłumaczenia pisemnych notatek (wzrok), muzyki (ruch i dźwięk).

  1. Układaj puzzle

    Układanie puzzli powyżej 500 sztuk stanowi wyzwanie. Skompletowanie całości wymaga dopasowania drobnych części, które musisz dostrzec, dopasować, odwrócić czasem wielokrotnie w dłoni, a wszystko po to, żeby z małych kawałków powstał duży obraz. Dodatkowo, dopasowanie każdego właściwego kawałka jest dla ciebie swoistą nagrodą.

7. Przycisz radio lub telewizor

Przyciszaj regularnie radio lub telewizor i skoncentruj się na słuchaniu. Poprawisz w ten sposób koncentracje oraz maksymalne skupienie na słowach dobiegających z głośników. Poprawi się wtedy jakość twojej komunikacji i będziesz w stanie lepiej usłyszeć i zrozumieć każde słowo twojego rozmówcy.

8. Ćwicz z piłką

Podrzucaj i łap piłkę, aż opanujesz to ćwiczenie perfekcyjnie, następnie dołóż kolejny element, np. podrzucanie i łapanie piłki w truchcie. Ćwiczenie to pozwoli Ci doskonalić umiejętności motoryczne, wizualne, dotykowe oraz koordynacyjne.

9. Przejdź poziom wyżej – trening umysłu

Wybierz działanie, które lubisz i w którym jesteś dobry np. rozwiązywanie zagadek, krzyżówki, puzzle czy szydełkowanie. Podnieść poprzeczkę, zrób to co robiłeś lepiej lub szybciej. Powodem takiego działania jest nawyk, który wyrabiasz sobie wtedy gdy wykonujesz czynności bez specjalnej uwagi, automatycznie. Ważne jest dlatego przechodzenie na wyższy poziom, by ponownie zaangażować twoje szare komórki i pobudzić proces uczenia się.

10. Naucz się używać twojej drugiej ręki

Jeśli jesteś praworęczny użyj lewej ręki do codziennych zadań. Możesz zacząć od mycia zębów, a jak opanujesz to zadanie przejść do innych, trudniejszych jak np. posługiwania się łyżką czy widelcem podczas posiłku. W tym ćwiczeniu uczysz wykonywać się znane czynności w nowy sposób. Miliony neuronów będzie tworzyć nowe połączenia aż do uzyskania sprawności i kontroli nad lewą ręką.

11. Jedz ryby

Jedz ryby zwłaszcza bogate w tłuszcz jak tuńczyk, gdyż badania dowodzą że dieta bogata w ryby poprawia funkcje poznawcze umysłu.

12. Ćwicz

Aktywność fizyczna różnego typu jak np. pływanie, biegania, jeżdżenie na rowerze również poprawią kondycję twojego mózgu. Okazuje się, że ćwiczenia fizyczne wspomagają działanie hipokampu, części mózgu odpowiedzialnej za uczenie się i zapamiętywanie.

13. Wybieraj trudniejszą, wyboistą drogę

Naukowcy uważają, że chodzenie po nierównych powierzchniach, takich jak kostka brukowa, czy wyboista ścieżka poprawia układ przedsionkowy ucha wewnętrznego, która odgrywa kluczową rolę w balansie i równowadze. Dzięki takiemu ćwiczeniu możesz uniknąć wielu schorzeń oraz urazów związanych z zaburzeniami równowagi.

14. Śpij dobrze

Naukowcy uważają, że mózg przetwarza informacje oraz całą wiedzę przyswajaną wciągu dnia w czasie snu. Badania wykazały, że osoby, które nie śpią wystarczająco długo mają więcej kłopotów z uczeniem się i zapamiętywaniem. Sen pomaga przenieść informacje z pamięci krótkotrwałej do do pamięci długotrwałej. Sen to istotny element dobrej kondycji twojego umysłu.